Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 14 februari 2012

Gevilt hartje

Dit patroontje lag al een poosje op mij te wachten! Dit weekend maakte ik er een paar.


Het engelse patroontje komt van Knitting Daily. Ik maakte de volgende vertaling:


Gevilte Hartjes
Gebruikt: Restje Wash & Filz-it, breinaalden no. 5
Dit patroontje wordt gemaakt met verkorte naalden zodat je vorm krijgt in je breiwerk. Dit patroontje is vertaald vanuit het Engels, hier wordt gebruik gemaakt van omwikkelde steken, om geen gaatjes in je breiwerk te krijgen. Bij Drops kun je een filmpjes zien hoe dit moet!
Zet 12 steken op. (ik brei de kantsteek-1e steek altijd – niet afhalen)
1.       8 recht, omwikkelde steek, keren
2.       Tot einde averecht breien, in de laatste steek 1 meerderen
3.       7 recht, omwikkelde steek, keren
4.       Tot einde averecht breien, in de laatste steek 1 meerderen
5.       6 recht, omwikkelde steek, keren
6.       Tot einde averecht breien, in de laatste steek 1 meerderen
7.       5 recht, omwikkelde steek, keren
8.       Alles averecht breien
9.       4 recht, omwikkelde steek, keren
10.   Alles averecht breien
11.   3 recht, omwikkelde steek, keren
12.   Alles averecht breien, de laatste 2 steken samenbreien
13.   5 recht, (omwikkelde steken die je tegenkomt samen met de bovenliggende steek breien), omwikkelde steek, keren
14.   Alles averecht breien, de laatste 2 steken samenbreien
15.   6 recht,  (omwikkelde steken die je tegenkomt samen met de bovenliggende steek breien), omwikkelde steek, keren
16.   Alles averecht breien, de laatste 2 steken samenbreien
17.   Recht breien tot het einde (omwikkelde steken die je tegenkomt samen met de bovenliggende steek breien) )12 steken
18.   Alles averecht breien

Dit herhaal je nog 3 keer, zodat je dit krijgt


Dit kun je vouwen, dichtnaaien en  een beetje vulling in doen. Dan in de wasmachine wassen op 40 graden (gewoon met andere was). Géén wasverzachter gebruiken en géén wolwasmiddel (vooral niet te voorzichtig doen ). Als het gevilte hartje nog nat is kun je er nog een beetje vorm inbrengen.

Nu vind ik het een beetje "gedoe" met die omwikkelde steek. Ik had vroeger een andere methode geleerd om toch verkorte naalden te breien - zonder gaatjes. Die gaat als volgt:


Brei het aantal steken van de verkorte naald (in dit geval 8).



Keer je werk, je zit nu aan de averechtse kant.



Haal de eerste steek averechts af (niet breien).



Haal je draad over de naald heen weer naar voren, trek goed aan. Je krijgt dan een soort dubbele steek. De rest van de steken averecht breien tot het eind.


Dit is de goede kant van het werk. Je ziet bij de sterretjes de keersteek.
Volg het patroon met de verkorte naalden zoals beschreven, maar vervang de omwikkelde steek met de steek zoals hierboven beschreven.



Op een gegeven moment heb je een aantal van deze dubbele steken op de naald staan, deze steken samenbreien (dus als 1 steek beschouwen) als je de hele naald gaat breien.



Ik hoop dat jullie er zo uitkomen :-) Veel plezier ermee en een fijne dag vandaag! Enne, wil je echt meer weten over Valentijnsdag en achtergronden? Kijk dan eens bij Lupineke !





3 opmerkingen:

  1. Nou, ja, wat een ingenieus hartje!! Het ziet er nog best spannend uit, maar het resultaat is schattig! Dank voor je linkje, lief!! Fijne Valentijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne Valentijn en je hartjes zijn super leuk gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen