Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 7 mei 2013

Museum

Wat is het toch leuk om blog-lezers te ontmoeten! Ook vandaag mocht ik er een aantal ontmoeten (en niet uit de buurt: Leeuwarden, Utrecht, België - waar een vakantie in Zeeland goed voor is...). Vooral als er dan ook nog klanten uit de buurt langskomen en elkaars werkstukken bewonderd of herkend kunnen worden, heerlijk!

Nu is Arnemuiden geen wereld-stad, en geen toeristische trekpleister van jewelste. Maar als je op Woensdag- of Zaterdagmiddag naar Arnemuiden komt, kun je je bezoek wel combineren met een bezoekje aan het museum of de werf. Vorige week is in ons museum een nieuwe tentoonstelling geopend met de Arnemuidse streekdracht door de jaren heen.


Natuurlijk waren ook de dames uitgenodigd die de streekdracht nog dagelijks dragen.

(foto's Aart van Belzen)

In het museum kun je van alles vinden over de geschiedenis van Arnemuiden, maar nu wordt in een aantal taferelen de ontwikkeling van de streekdracht door de tijd heen verteld. Beginnend bij een tafereel in de oude juwelierswinkel van Minderhoud, langs de visleursters op de Middelburgse markt (met een bijzonder verhaal over "Money, meneer", de streekdrachtwinkel van de Troije tot aan de hedendaagse garnalenpelsters op de Visserijdag. (Uiteraard ontbreekt onze moderne visserstrui-met-oud-patroon niet!). In het Uusje van Eine kun je ook nog even terug in de tijd, het huisje in compleet ingericht in 19e eeuwse stijl.

Meer weten over het museum? Kijk eens hier of hier.
En over de Historische werf? Kijk dan hier.

Juwelier Minderhoud is nog steeds gevestigd in Arnemuiden, en je kunt er de mooiste streekdracht-sieraden zien. In oorspronkelijke staat maar ook in een modern jasje, kijk maar eens hier. Zowel de musea als deze winkel zijn op loopafstand van elkaar en mijn winkeltje.

En wil je nog meer foto's zien van Arnemuiden, de opening van het museum, de presentatie van de Visserstrui of nog meer? De gemeente Middelburg heeft een uitgebreide beeldbank waar je nog meer mooie plaatjes kan bekijken: Beeldbank Middelburg. (Even een account aanmaken, zoeken bij wijken en dorpen).



Toch de moeite waard om te komen, toch??

En nog een leuke tip voor vrijdag: a.s. vrijdag (na Hemelvaartsdag) houdt de Korfbalvereniging weer haar jaarlijkse rommelmarkt van 8.00 - 13.00 uur vlak voor onze deur. Beregezellig en een superleuke rommelmarkt met èchte koopjes! Tot gauw!!


1 opmerking:

  1. Hoi Jeanet, het was echt leuk en gezellig om je in het ( echt ) te ontmoeten :-) Er was toevallig ook een breiclubje dus daar nog gezellig mee thee gedronken en inspiratie opgedaan. Je winkeltje is superleuk en ik ben dan ook met mooie wol en patronen weer naar Friesland vertrokken. Als ik iets af heb (kan nog wel effies duren in de zomer) dan stuur ik een fotootje. Groetjes Clasien.

    BeantwoordenVerwijderen