Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 26 juni 2013

De klokken van Arnemuiden

Vraag een willekeurige Nederlander naar Arnemuiden en hij begint over "de klokken" ! Waar Arnemuiden ligt wil nog wel eens een raadsel zijn (bij IJmuiden??? - nee dus!), maar dat het iets met water en zee van doen heeft is meestal wel in het collectieve geheugen blijven hangen.

Die klokken - waar wij zo'n beetje onder wonen - kun je helaas niet bezichtigen. Het trapje er naar toe is stijl en gevaarlijk, en de toren houdt ze uit het zicht.


Er is echter van alles over deze klokken te vertellen. De klokken die in de toren hangen zijn veel ouder dan dit kerkgebouw. De oudste klok (Jhesus) is al bijna 500 jaar oud (1518) en laat nog steeds bij begrafenissen en op Oudjaar zijn donkere geluid horen. Het carillon stamt uit 1583 en is het op een na oudste van Nederland en België. Elk kwartier kun je een liedje horen.


Daarnaast heeft de kerktoren nog een heel bijzonder instrument: Het astronomisch uurwerk dat in de toren hangt is uniek in Europa en is gemaakt in 1589. De bol (gerestaureerd in 1957) geeft de stand van de maan aan, en het uurwerk geeft de getijden/waterstand aan. Vroeger de waterstand in Arnemuiden, maar nu gekoppeld aan de getijden van Vlissingen.


Wil je meer weten over dit uurwerk of de klokken? Dan kun je dit nakijken op de website van de Historische Vereniging. En in ons museum staat een replica/miniatuur van dit ingewikkelde uurwerk!

Het liedje dat velen nu kennen is dus nog piepjong in vergelijking met de ouderdom die in de toren hangt! Die klokken zijn overigens veel vaker bezongen. Je kunt een heel artikel daar over hier vinden.
Deze is het bekendst, en meest recent:


Deze is ouder, en wellicht nog dramatischer:


Het is misschien overbodig om te vertellen dat het liedje in Arnemuiden met gemengde gevoelens wordt bekeken: het is helaas al te dicht bij de werkelijkheid!

Mocht je binnenkort (a.s. zaterdag op de Visserijdag??) eens in Arnemuiden komen? Kijk dan eens omhoog en luister eens naar de oude klokken. Je weet nu wat je ziet en hoort......

En om in het thema Visserij te blijven deze week:
Bij Tjitske zag ik deze week deze grappige visjes! Althans wat er van over is...


Het patroontje en een uitgebreide beschrijving vind je bij Moos en haar Moosies:


en niet vergeten: zaterdag gratis gebakken visjes eten....
(PS: kom evt. met de fiets of met de trein, scheelt zoeken naar een parkeerplekje)


3 opmerkingen:

  1. Ik heb de klokken met de kerk en toren in het echt gezien vanmorgen! En de gezellige winkel van je ..als je geen ideeetjes hebt krijg je ze wel bij jou Jeanet. Ik kom gauw weer even aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Jeanet voor het weergeven van mijn Fishie patroontje!

    Het lijkt me fantastisch zaterdag .... helaas breng ik die in bed door (nachtdiensten) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die klokken ken ik als Zeeuwse wel, maar ben inmiddels héél ver van huis. Zo´n gebakken visje zou er wel in gaan, misschien moet ik ze dan maar gaan haken :-)

    BeantwoordenVerwijderen