Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 9 september 2013

Portemonneetje

Als je kinderen net leert breien, is het wel eens de vraag: Wát gaat het worden? Natuurlijk zijn proeflapjes nuttig, maar het is zo leuk als je eerste breiwerk ook echt wat wórdt! (Mijn eerste veel te strakke lapjes van uitgetrokken katoen gebreid op roestige kromme naalden werden niets dan lapjes. Had ik daar nou op gezweten, geploeterd en de gaten van in mijn vingers gekregen...?)

Dit is een idee:


Dit portemonneetje is nog iets "ingewikkelder" dan het er uitziet: het zijn 2 aparte klepjes die los van elkaar geopend kunnen worden. Maar zo moeilijk hoef je het de eerte keer niet te maken. Kies voor kinderen kleuren die ze leuk vinden - geen grijze, oude bolletjes uit de jaren '60 of '70. Dat stimuleert toch niet? Met een vrolijk gekleurd lapje aan de binnenkant ziet het er nog leuker uit!

Je vindt de Engelse uitleg van dit beursje gratis op Ravelry, maar voor zoiets heb je eigenlijk geen patroon nodig!


6 opmerkingen:

  1. Ik wil in een volgende textielworkshop de kinderen leren breien dus dit is een mooi idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. meid wat zoek/maak je toch verschrikkelijk veel leuke en mooie dingen.
    Ik kijk graag op je blog, en heb zelf een versie van de herfstsjaal gemaakt.
    Ik weet alleen niet hoe ik een foto naar je op kan sturen.
    Je kan ook kijken op mijn blog annekeadmiraal.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal met je eens, dat het superbelangrijk is om ook proeflapjes nuttig te gebruiken. Alles wat de kinderen maken moet ook iets worden. Niet alleen maar een lapje, waar veel bloed zweet en tranen inzitten, onderein de kast laten belanden!
    Ik maak van de proeflapjes van de kinderen in de eerste klas (6-7 jaar) altijd kleine kaboutertjes. Vierkant lapje rechtop dubbelvouwen, bovenkant dichtnaaien (muts) knoop lontwol erin en dan het hoofdje afbinden. Daarna zijn ze klaar voor om een grote kabouter te breien!

    BeantwoordenVerwijderen